GuaBlog

Wednesday 18 April 2012

GEMPA BUMI DI INDONESIA

Assalamualaikum dan salam sejahtera..dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..tanggal 11 april 2011..bumi sumatera sekali lagi digegarkan oleh satu gegaran gempa bumi berukuran 8.5 skala richter..gegaran berlaku 453 kilometer di luar persisir pantai sumatra barat. Kejadian gempa tersebut membuatkan semua penduduk bumi mengingati peristiwa pada tahun 2004 dimana pada tempat yang sama berlakunya satu gegaran kuat berukuran 9.0 skala richter yang merupakan satu bencana alam terhebat di zaman moden ini.

meskipun demikian, gempa kali ini berbeza dengan gempa yang berlaku pada tahun 2004 yang menyebabkan berlakunya tsunami dan membunuh lebih dari 230 ribu nyawa dan menyebabkan jutaan penduduk kehilangan tempat tinggal. gempa bumi yang berlaku kali ini tidak menimbulkan tsunami.

Seorang pakar geofisika dari U.S Geological Survey, Julie Dutton "skala gempa kali ini memang sedikit lebih kecil berbanding dengan gempa pada tahun 2004 yang merupakan gempa ketiga terbesar yang pernah tercatat dalam sejarah dunia".

kata Dutton lagi "gempa kali ini berbeza dan ia dipanggil sebagai strike-slip earthquake di mana kerak bumi mengesel menyilang diantara satu sama lain dan bukannya dari atas ke bawah iaitu saling menghimpit".

"strik-slip tidak menimbulkan potensi tsunami yang besar seperti gempa yang lalu dimana kerak bergerak ke arah berlawanan," kata Dutton. "gempa seperti ini tidak akan menghasilkan tsunami kerana ia menghasilkan longsor di dasar laut."

Ketika gempa berlaku, U.S Pacific Tsunami Warning Center yang berpusat di Hawaii mengeluarkan amaran tsunami di seluruh kawasan lautan Hindi. perairan malaysia juga tidak terkecuali dimana kawasan pantai barat dan utara semenanjung berada dalam keadaan berjaga-jaga. Kawasan nelayan kuala perlis di negeri perlis juga tidak terlepas dari amaran tsunami.

Setelah 24 jam dari gempa pertama berlaku amaran tsunami dihentikan apabila tiada laporan tsunami berlaku. Gempa yang kuat tersebut dapat dirasai di seluruh semenanjung malaysia apabila berada di bangunan yang tinggi.

Setiap kejadian bencana alam yang berlaku adalah satu amaran dari Allah s.w.t untuk umatnya, supaya umatnya segera bertaubat dan berbuat baik..sekian.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...